9.11.08

Halong bay ökyily

Sapan matka oltiin suoritettu pienellä budjetilla, mutta koska kyseessä oli kuitenkin blondin häämatka, niin vähän sai ökyilläkin. Halong bayn risteilyyn sitten olikin panostettu. Sapan erittäin äänekäs ja tärisevä yöjuna saapui Hanoihin viiden aikaan aamulla, josta suuntasimme kahvilaan odottelemaan kyytiä Halongille.

Cow transportation.

Kasin aikoihin hypättiin pikkubussiin ja taas mentiin. Pomppuisa matka meni nopeasti alta kolmen tunnin, ja istuttuamme odotuskahvilaan satamassa, meidät tultiinkin pian poimimaan laivalle. Saimme kuulla että viidestä hytistä vain kolme oli varattuna, joten ruuhkaa ei laivalla ollut odotettavissa. Tällekin reissulle, useimmat turistit olivat varanneet yhden yön, mutta me olimme päättäneet nauttia Halong Bayn kivimuodostelmista kahden yön ajan. Päälaiva teki joka päivä saman reissun, joten toisen päivän aamuna meidät siirrettäisiin päiväveneelle, joka veisi meidät avomeren tuntumaan tutustumaan ruuhkattomampaan Halong bayhin.

Ensimmäisen päivän ohjelmassa oli tutustuminen kelluvaan kylään ja retki saarelle. Kelluva kylä ajeltiin läpi pienellä veneellä oppaan kertoessa kylän päivittäisestä elämästä. Kylän jälkeen meidät vietiin saarelle, minkä hiekkarannalla oli mahdollisuus löhöillä. Saaren keskellä oli kukkula, mistä näköalat olivat kiipeämisen arvoiset. Alkoi vaikuttamaan että tästähän oli tulossa varsinainen kiipeilykuntoiluloma.

Floating village.

Island.

Onneksi rannalla löhöily rentoutti kipeät pohkeet, ja vedessä uinti pesi hiet pois. Auringon laskiessa siirryimme takaisin laivalle nauttimaan drinksuista kannella makoillen. Ruokailut olivat yhteistilaisuuksia ja tarjolla oli aina useamman ruokalajin tarjoilut. Ei valittamista.

Toisena päivänä siirryimme aamiaisen jälkeen päiväveneeseemme, ja seuraamme liittyi amerikkalainen nainen. Lähdimme suuntaamaan kauemmas rannikosta. Mukaan oli otettu kajakit, joilla pääsimme melomaan saarien sisällä oleviin luoliin ja merivesialtaisiin. Merivesi oli kirkkaampaa mitä kauemmaksi rannikosta matkasimme, ja melomisen jälkeen alkoikin jo uinti houkuttelemaan.

Miehistö toppuutteli kuitenkin meitä, ja kertoivat tietävänsä paremman uintipaikan. Siirryimme vielä syrjemmälle, emmekä enää nähneet muita aluksia. Saavuimme poukamaan, missä kalliot nousivat ympärillemme. Hieman tarkkailtuani veden syvyyttä aloimme kilvan hyppelemään veneestä mereen. Hetken päästä miehistö tuli kajakeilla luoksemme, ja kysyi haluaisimmeko tutustua luolaan. Kallioseinämässä näkyi luolan suuaukko. Ei kun polskimaan siihen suuntaan.

Luola jatkui jatkumistaan. Kun luulimme sen loppuvan, ujutimme itsemme pienestä aukosta toiselle puolelle, missä aukeni täysin suljettu järvi keskellä saarta. Mutta luola ei päättynyt vielä siihen. Jatkoimme syvemmälle ja ihailimme kauniita tippukivimuodostelmia.

Mutaisina ryömimme samaa reittiä ulos luolasta ja meduusa tarkastuksen jälkeen mereen pesulle. Vietnamin vesissä on monenmoisia ja kokoisia meduusoja, joista harmittomimmat vain polttelevat ikävästi, kun taas vaarallisimmat voivat olla tappavia. Varsinkin meduusalaumaan joutumista tulee välttää, joten nopsa tähyily veteen ennen hyppäämistä on aina paikallaan muunkin kuin pohjasta töröttävien kivien vuoksi.
Palasimme tytyväisinä takaisin päälaivalle, missä päätimme nauttia porekylvystä ja skumpasta omassa hytissä ennen iltapalaa.

Viimeisen aamun ohjelmassa oli visiitti isompaan tippukiviluolaan. Pienen ja yksityisen luolaseikkailumme jälkeen, iso turisteja pursuava valaistu ja laatoitettu luola ei juuri viehättänyt. Iso se oli, ja siinä ehkä sen mahtavuus, mutta tippukivet olivat jo paikoin tummuneet ja menettäneet kimmellyksensä.

Retken jälkeen palasimme laivalle takaisin satamaan ja risteilymme oli ohi. Edessä oli pomppuinen paluumatka Hanoihin.

West lake.

Edessä oli vielä yksi yö Hanoissa ennen lentoa Laosiin. Tällä kertaa emme enää koittaneet panostaa kaupungin nähtävyyksiin, vaan päädyimme kuhertelemaan keskustan ulkopuolella sijaitsevaan tasokkaampaan hotelliin. Joskus sitä on vaan hyvä nauttia uima-altaasta, kuntosalista, leffoista, executive loungen drinksuista, ja buffet dinneristä. Aloin tykkäämään lomailusta oikein todenteolla!