Odotukset risteilyn suhteen olivat sekavat. Koska oli kiinalaisten loma, niin kuukausi ennen reissua risteilyt olivat loppuunmyyty. Kiinalaisen matkatoimiston avustuksella sain peruutuspaikan Dragonille, Ming-dynastian tyylii sisustetulle laivalle, halvimpaan hyttiluokkaan.
Elikkä laiva eikä hytti eivät olleet ensimmäinen valinta (eikä ollut muuten risteilykään ensimmäinen matkasuunnitelma). Mutta kaikki kääntyi iloksi! Laiva osoittautui hillitymmin sisustetuksi kuin odottanut, hytti oli isompi (oma parveke!) kuin olin odottanut, palvelu oli hyvää ja englanninkielistä, ruoka hyvää ja päivittäiset retket maihin hyvinjärjestettyjä ja kivoja.
Muutenkin laivalla oli kansainvälisen risteilijän tavat, ja matkustajat koostuivat pelkästään ulkomaalaisista (ulkokiinalaisista, saksalaisista, englantilaisista, kanadalaisista ryhmistä).
Last meal before cruise.
Risteily alkoi Yichangista, eli sieltä missä "juuri se" pato on rakenteilla. Yangtzen patoaminen ("lohikäärmeen kesytys") on saanut paljon kansainvälistä huomiotakin, johtuen sen vaikutuksesta ympäristöön ja alueen asukkaisiin, kuin myös padon myötä muodostuvasta vahinkoriskistä. Risteilyn reitti kulki kolmen kanjonin läpi (Three Gorges).
Kiinalaiset ovat kuitenkin hyvin tietoisia kansainvälisestä kritiikistä, ja paikallisten retkioppaiden puheista paistoi sanoma läpi. Vedenpinta yläjuoksulla on noussut noin 10 metriä, ja padon on arvioitu valmistuvan vuoden etuajassa, 2008. Tämän jälkeen vedenpinta tulee olemaan paikoittain 30 metriä alkuperäistä korkeammalla. Tämä tarkoittaa sitä että 2 miljoonalle joen varren asukaalle (suurin osa maanviljeliöitä) jää kolme vaihtoehtoa: muuttaa sukulaisten luokse muualle Kiinaan, muuttaa suuriin kaupunkeihin tai muuttaa korkeammalle kukkuloiden rinteille. Oppaiden mukaan 90 prosenttia asukkaista on tyytyväisiä padon rakentamiseen. Hyhm.
Model of the Three Gorges Dam.
Pato päätettiin rakentaa, koska noin kerran kymmenessä vuodessa Yangtse tulvii, aiheuttaen teollisilla alueilla (suurimmaksi osaksi alavirralla) suuria taloudellisia tappioita. Ymmärrettävää sinällään, että alavirran kymmenien miljoonien asukkaiden kaupunkeja (Shanghai) halutaan suojella vahingoilta. Mutta...valmistuttuaan pato tulee olemaan isoin maailmassa, 2 kilometriä pitkä ja 185 m korkea. Noin 8000 historiallista kohdetta jää veden alle. Ympäristövaikutuksia on vaikea ennustaa, kun joen virtaus hidastuu. Lisäksi patoaltaan alueella 400 tehdasta ja 40 kaupunkia sylkee jätteensä altaaseen. Onneksi Yangtsen delfiini säästyi kokeamasta sitä. Laji julistettiin sukupuuttoon (=saasteisiin) kuolleeksi kesällä.
Ja jos unohdetaan luonto (niin kuin täällä yleensä toimitaan), niin jäljelle jää selvä turvallisuusriski. Padon rakentamisesta on kuulunut monenlaista tarinaa. Mm. että padon yläjuoksun puoleinen seinämä olisi haljennut koko korkeudelta 2003, ja se olisi pikaisesti paikattu ja veden nostamista jatkettu. Parin kymmenen vuoden salailun jälkeen on julkisuuteen myös tullut satoja tuhansia henkiä vaatineita pato-onnettomuuksia Kiinassa. Jos vastaava onnettomuus tapahtuisi tällä padolla, olisi neljä miljoonaa ihmistä kuollut tunnin sisällä.
Three Gorges Dam.
Jokaisella rakennukselle on tietysti riskinsä, ja sen enempää maalailematta piruja kiinalaisille seinille, sanotaan vain että asuisin mieluummin yläjuoksulla, patoaltaan puolella.
Five step ship locks.
Laivaan noustiin päivää ennen risteilyn alkamista, ja laiva lähti seilaamaan aikaisin aamulla. Ensimmäisen päivän ekskursio oli siis padolle (Three Gorges Dam), tämän jälkeen laiva sujahti sulkuporttien sisälle ja aloimme kipuamaan 6 tunnin ajan sulun portaita ylöspäin.
1 comment:
Kolmen Rotkon Pato on länsimaissakin tuoreissa uutisotsikoissa, alueen pakkomuuttojen määrä kasvaa:
http://www.planetark.com/dailynewsstory.cfm/newsid/44801/story.htm
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/vasen/id72132.html
Aika mielenkiintoista, että lähes Suomen kokoista väkimäärää noin vain siirrellään alueelta toiselle. Mittakaavaero on suuri...
Post a Comment