10.9.06

Shanghai vanity

"Sieltä saa kaikkea" oli lause jonka kuulin useaan otteeseen kun pohdiskelin ääneen mitä Shanghaihin pitäisi ottaa mukaan. Tavallaanhan tuo kai on totta melkein kaikkien maiden osalta. Monia tavaroita saa tilattua nykyisin netissä ja ne toimitetaan kotiinkuljetettuna. Edellyttäen tietysti että on se toimiva nettiyhteys ja selaimella kyseiselle sivustolle pääsee, missä tilaus tulisi suorittaa...

Omalta osaltani olen jaotellut tavaroiden saatavuuden niiden hankinnan helppouden perusteella. On tavaroita, jotka ovat

a) helposti saatavilla, kannettavissa kaupasta joka on kävelyetäisyydellä (n. 1 km säteellä)
b) saatavilla pienellä vaivalla, kannettavissa kaupasta julkisten kulkuyhteyksien reitillä/lyhyen taksi matkan päässä
c) järjestettävissä, vaatii kulkupelin järjestämisen kuljetusta varten, sijaitsee kuitenkin lähellä
d) hankalasti saatavilla, lähialueilta voi hankkia ja vaatii kuljetuksen neuvottelun
e) vaikeasti saatavilla, pystyt ehkä järjestämään niin että joku lähettää sinulle esim. postitse

Tavarat jotka ovat luokissa b-e voivat kaikki luisua "ei saatavilla" kategoriaan Niiden hankinnassa ei riitä että itse on kykeneväinen liikkumaan ja kantamaan ja että liike on auki. Suurin osa tavaroista, lukuunottamatta kiinalaiset peruselintarvikkeet, kuuluvat täällä luokkiin b-e.

Jos kyseessä on joka päivä tarvittava hyödyke niin sen kuuluminen luokkiin b-e on sietämätöntä. Tällöin alan helposti kutsua tavaraa mahdottomaksi hankkia, koska käytännössä en pysty sitä hankkimaan kuitenkaan niin usein kuin tarvitsisin. Tavara on saatavilla Shanghaista, mutta ei minun ulottuvillani. Tällöin lausahdukset "Kyllä sitä Shanghaista saa" ovat yhtä tyhjän kanssa.

Teoriassahan Shanghaista varmasti melkein kaikkea löytyy, mutta käytännössä kaikki ei läheskään aina ole saatavilla. Saati että voi vaatia kymmenien vuosien oleskelun jatkuvasti muuttuvassa kaupungissa, ennen kuin edes ymmärtää mitä voi löytää, ja mista sen voi helpoiten hankkia. Täällä kun pienenkin kaupan hyllyjärjestys ja valikoima eivät kauaa pysy samana, ja liikkeitä syntyy ja kuolee varmastikin päivittäin.
Samalla tuo jatkuva muutos on myös yksi syy miksi pidän tästä kaupungista :-)

4 comments:

Anonymous said...

Elämä ilman autoa on tuonsuuntaista Suomessakin. Tosin ruoka on käytännössä ainoa lähes päivittäin hankittava hyödyke ja b-luokan tavaroiden hankintakaan ei kuulosta kovin hankalalta, joten ongelma ei välttämättä ole niin suuri. Paitsi tietenkin heti muuton jälkeen, kun huomaa yhden jos toisenkin perustarvikkeen puuttuvan. Mutta muista, että kulutushysterian hillitseminen on vain hyväksi!

Miten julkinen liikenne toimii Shanghaissa? Onko lähelläkään pk-seudun luokkaa?

Shanghaig said...

Luulen että ongelma on hetkellinen. Hyvinhän aika monta kiinalaistakin pärjää ilman noita hankalasti hankittavia tavaroita. Se nyt vaan on siitä kiinni ettei vielä tiedä vaihtoehtoisia tapoja/tuotteita. Ja kun muuttaa ulkomaille niin ei voi viedä mukanaan läheskään kaikkea minkä maan sisäisissä muutoissa kuljettaa helposti. Itse en vienyt muuta kuin henkilökohtaisia tavaroita. Joten hankinnat on aloitettava nollasta. Ei ole suolaa, ei sokeria, ei lautasia, ei pyyhkeitä, ei peittoa, ei kyniä, ei paperia, ei saippuaa...

Hankintoja tietystikin vaikeuttaa ettei paikallisista tuotteista ymmärrä mitään, ja kaikki on pakattu värikkäisiin paketteihin, joista ei kuvien avulla käy selville mitä tuote sisältää. Mm. tavallisen suolan hankinta vaati kolme kauppareissua ja lopulta tuote ostettiin sokkona. Sanakirjoistahan ainoastaan sellaiset mihin voi itse kirjoittaa (millainen on kiinalainen "aakkosjärjestys"?) ovat käyttökelpoisia. Sellainen on toki ostoslistalla... ;-)

Julkista liikennettä on hieman hankala verrata pk-seutuun. Kuten myös hintaa. Taisi olla metrolippu jotain 20 snt/matka (en osaa sanoa onko halpa kiinalaisille). Länkkärit liikkuu täällä metrolla ja paikallisjunilla. Bussia en ole kuullut kenenkään käyttäneen. Tietysti osittain tässä ahdistaa vaihtoehtojen vähyys. Autoilu (ja polkupyöräily) ovat Shanghain keskustan osalta länkkäreille mahdottomia toteuttaa. Enpä ole kuullut kenenkään kokeilleen niitä. Taksi on myös edullinen vaihtoehto. Kahdella eurolla ajaa jo kauas.

Tietysti Aasiassa kun ollaan niin yksi ongelman aiheuttaja on sade. Täällä sataa ihan kohtalaisen tiuhaan ja kiinalaiset eivät siitä pidä. Tuolloin jo valmiiksi täydet metrovaunut ovat mahdottomia päästä sisään, ja takseja ei ainakaan länkkäri saa mistään. Siinä sitä sitten on jumissa missä ikinä onkaan.

Ongelman muodostaa myös sosiaalisen verkoston puute. Tai ainakin suhteiden puute autojen omistajiin. Kun olet jumissa missä ikinä olet, niin ei myöskään ole ketään keltä voisi pyytää kyytiä.

Mutta, mutta...turhaahan loppupeleissä suurin osa omistamistani asioista on :-)

Anonymous said...

Kappas kappas. Kariseeko kapitalismi olosuhteiden pakosta pois? Jään mielenkiinnolla odottamaan. ;)

Shanghaig said...

Ei Kiina tunnusta olevansa kapitalistinen joten ei kai minunkaan tarvitse... ;-D